Здоровим жити - здорово!!!

Обладнання 
для проведення фізхвилинок










Впровадження оздоровчих технологій
в навчальний процес
            Сьогодні надзвичайно актуальна проблема здоровя дітей та реальне погіршення фізичного, психологічного, морального  стану відчувають ті ,  хто працює з ними. Останнім часом з’явилося немало цікавих методик та авторських розробок з оздоровлення дітей.
          Я в своїй роботі застосовую елементи, засоби та форми здоровязберігаючої методики  російського вченого, лікаря, педагога В. Базарного. Адже для того, щоб бути здоровим дітям потрібно володіти мистецтвом його зберігати та зміцнювати. Доктор медичних наук Володимир Базарний вже більше чверті століття шукає способи, як захистити організм дитини від несприятливого впливу сучасної школи. Він вважає, що головний недолік сьогоднішньої освіти в тому, що діти мало рухаються. Всі шкільні роки вони більшу частину дня сидять, хоча в цьому віці рух необхідний їм як повітря, це їх фізіологічна потреба, від нестачі руху вони погано розвиваються. Саме тому вже в молодших класах у дітей катастрофічно погіршуються зір і постава
Вчений розробив нескладні прийоми, які дозволяють вчителю проводити урок так, щоб діти знаходилися в русі. Отже, коротко про самі технології.

Навчання в русі
Побудова занять в режимі рухомих об'єктів і зорових горизонтів. Відмінною особливістю методики є те, що дидактичний матеріал розміщується на максимально можливому віддаленні від дітей. Учням доводиться повертатися в різні боки і шукати їх поглядом або підходити до них. Унаслідок чого ефективність зорового сприйняття підвищується в умовах просторового огляду.
Сигнальні мітки вносять величезну різноманітність в розвиваюче середовище. То сніжинки прилетіли з прорізами, а в них завдання, відгадки. То птахи перелітні прилетіли навесні, а під ними пропечатали правила, таблиці, приклади.
Досвід показав, що в даному режимі на заняттях навчання грамоті, арифметичним діям, ознайомленні з навколишньою природою діти отримують основну інформацію через зоровий аналізатор. А творчий і вдумливий вчитель проявить мистецтво, винахідливість і застосує дані технології в будь-яких режимних моментах.
Найголовніше тут те, що у відповідь на кожне питання діти здійснюють десятки пошукових рухів очима, головою, тулубом. Це підвищує працездатність дітей і знижує стомлюваність, а також гармонійне формування функцій зорового сприйняття і розвитку сенсорно-моторних функцій


Масажні килимки
            Масаж стоп має оздоровлюючий ефект на весь організм в цілому, тому що на стопі є проекція всіх органів. Поліпшується загальний стан, стимулює активні точки і зони, підвищує імунну систему, мобілізує внутрішні сили організму, є прекрасним засобом від плоскостопості. Діткам дуже подобається ходити в шкарпетках по своїм масажним килимками, по доріжці здоров'я. Їм все це приносить величезну користь і задоволення. На килимках вони не просто стоять, а виконують вправи перекочування з п'ятки на носочок.
Це так легко, просто, доступно, результативно.


Сенсорно-координаторні тренажі
            Для підвищення ефективності навчально-пізнавального процесу та з метою запобігання втоми очей використовую сенсорно-координаторні тренажі, за допомогою мінливих зорово-сигнальних сюжетів.
            Методика виконується наступним чином. У чотирьох верхніх кутах розміщую образно-сюжетні зображення. Це сцени з казок, сюжети пейзажів з природи, з життя тварин. Всі разом картини складають єдиний сюжет. Середні розміри від 0,5 до 1 стандартного аркуша, а під кожною картинкою розміщується у відповідній послідовності одна з цифр.
Діти, перебуваючи у вільному стоянні, на масажних килимках, починають жваво фіксувати погляд по команді на відповідній цифрі, зображенні, кольорі. Режим рахунку задається у випадковій послідовності і змінюється через 30 секунд. Загальна тривалість тренажу 1,5 хвилини.
Даний тренаж робить сприятливий вплив на розвиток зорово-моторної реакції, швидкості орієнтації в просторі, а так само реакцію на екстрені ситуації в житті. У них розвивається зорово-рухова пошукова активність, а так само зорово-ручна і тілесна координація. Діти стають зіркими, уважними і про них вже не скажеш, що вони не бачать далі свого носа.

Зорово-координаторні тренажі
З метою пом'якшення несприятливих наслідків впливу фактора закритих приміщень і обмежених просторів, зняття зорової втоми, запобігання формування рефлексу низько нахиленої голови та виникненню на цій основі порушень постави. Я в своїй діяльності  використовую зорово-координаторні тренажі, за допомогою опорних зорово-рухових траєкторій.
На стіні висить плакат-діаграма. Кожна траєкторія якої подана певним кольором і відповідає наступним вимогам: зовнішній овал-червоний, внутрішній - зелений, хрест коричнево - золотий, вісімка яскраво - блакитна.
            Це робить схему яскравою, завдяки чому вона привертає до себе увагу. 
            Є кілька режимів виконання даного тренаж. Наприклад, спочатку робота проводиться за методом примусового погляду: учитель у повільному чи середньому темпі веде лазерною указкою по відповідній лінії, а діти стежать за нею тільки очима, бо голова зафіксована, а у витягнутій руці-палиця. По широкій амплітуді нею рухають праворуч, ліворуч, вгору, вниз, в різних напрямках по колу. Треба не відриваючись, стежити за нею очима. Потім діти виконують ці вправи самостійно. Але мої діти полюбили наш ідеальний варіант.
            Стоячи на масажних килимках, з витягнутими вперед руками, під музику, діти по черзі обводять вказівним пальцем траєкторії з одночасним стеженням за ним органом зору, тулубом, руками. А потім малюють уявну діаграму на стелі, але з великим розмахом і з більшою амплітудою руху. Даний тренаж частіше виконуємо після роботи, яка вимагала від дітей докладання зусиль, тому вона прекрасно знімає напругу, розслабляє, знімає психічну стомлюваність і надлишкову нервову збудливість. Сприяє доброзичливості, покращує відчуття гармонії і ритму, розвиває зорово-ручну координацію. А так само можна використовувати офтальмо-тренажери, електро - офтальмотренажери, сонячний і лазерний промінь.
На заняттях і поза заняттями проводжу вправи за методикою Авентісової для збільшення зору, розслаблення очних м'язів, розширення і повноти зору, зміцнення очних м'язів. Всі вправи сприяють поліпшенню зору.
Вправи для розвитку правильної постави впливають не тільки на зовнішній вигляд, але і дозволяють не згинатися в роботі режиму ближнього зору, на роботу внутрішніх органів, а саме: серцево-судинної системи, дихального апарату і кістково-м'язової структури.
З величезним захопленням діти виконують алфавіт тілорухів, де, сприймаючи названу букву, використовується м'язове почуття, поєднуючи абстрактне уявлення з м'язовим. Учні тілом малюють яку букву, а це рух, мислення, розвиток.


Мішечок із сіллю
         Викривлення хребта - це порушення, що посилюють фізіологічні вигини хребта або сприяють появі нових. Вони виникають у результаті  порушення правильної постави у школярів (тривале сидіння на одному  місці, спання в дуже м 'якому ліжку, невідповідність робочого місця  зросту, носіння сумки в одній руці).
       У школярів за останні роки майже у двічі зросла кількість захворювань хребта. У результаті викривлень хребта чи дистрофічних  замін тіла порушується злагоджена робота різних систем дитячого  організму.
       Саме тому з метою профілактики викривлення хребта школярів формування правильної постави, координації рухів, ходу, рівноваги під час фізкультхвилинок та в вільну годину діти виконують різні вправи з мішечком на голові із йодованою сіллю по 200г кожний, розміром 10 х 20см. Коли вони кладуть його на голову, вдихають йод, що випаровується.
         Під час уроку діти також кладуть на голову мішечок, коли ж занадто схиляються над партою -  мішечок падає. Отже, без нагадування, діти змушені сидіти рівно.


Кольоротерапія
       Інноваційна методика оздоровлення людини за допомогою використання кольорів.
         Колір діє незалежно від того, бачимо ми його чи ні. Якщо  грамотно використовувати знання про кольорову терапію, то можна знімати зорову напругу учнів під час уроку, знімати розумову втому, допомагати учням концентруватися на важливому матеріалі, запам’ятовувати головне, підвищувати творчу активність учнів під час уроку, піднімати настій учнів і регулювати процеси мислення.
         Оздоровчий вплив кольорів на організм людини я використовую під час практичної роботи з учнями. Наприклад:
- картки для опитування роблю білого кольору, бо саме він допомагає логічно мислити;
- найголовніше на таблицях і памятках виділяю червоним кольором;
- для проведення хвилинок психологічного розвантаження та щоб зняти зорову напругу використовую спокійні кольори: зелений, блакитний, синій;
         Творче поєднання здоров’язміцнюючих і здоров’язберігаючих технологій дозволяє збільшити щільність рухової активності, покращити фізичне, психічне, моральне здоров’я дітей. Розвивати функціональну зрілість всіх тих систем, на які падає в школі основна тяжкість всіх шкільних навантажень. Навчати дітей мистецтву збереження і зміцнення здоров’я. Підвищити працездатність, уважність, активність. Надавати стимулюючий вплив на психомоторну і розумову діяльність
Список джерел:
1.       Бойченко Т. Валеологія – мистецтво бути здоровим// Здоровя та фізична культура. – 2005 - №2.– с. 1-4
2.       Ващенко О., Свириденко С. Готовність вчителя до використання здоровязберігаючих технологій у навчально-виховному процесі// Здоровя та фізична культура. – 2006. №8. с. 1-6
3.       Базарный В.Ф. Сенсорная свобода и психомоторное раскрепощение. М., 2009
4.       Базарный В.Ф. “Зрение у детей. проблемы развития”. Новосибирск. Наука, 1991.
5.       Федосеева Т.А. Большая энциклопедия очищения организма. – М.:ОЛМА Групп, 2008-.320.-(жизнь и здоровье). 


Анотація до фізхвилинки
за методикою В.Базарного
«Технологія вільного розвитку дітей»

             Я, Абрамова Т.П., в своїй роботі застосовую елементи, засоби та форми здоров’язберігаючої методики російського вченого, лікаря, педагога В.Базарного
 «Технологію вільного розвитку дітей»
           1. Для розминок і вправ на м’язово - тілесну й зорову координацію, а також на розвиток уваги і швидкості реакції на уроці використовую схеми зорових траєкторій, розташованих на стелі, і спеціальними, «вогниками, що біжать», (лазерна указка).
           Вправи поєднують у собі рух очима, головою й тулубом, музичний супровід і вершований текст, їх виконують на масажних килимках у позі вільного стояння або з мішечками на голові із йодованою сіллю, й базуються вони на зорово - пошукових стимулах, які несуть у собі мотиваційний заряд , що активізує роботу всього організму.
           Результатами таких вправ є розвиток загальної та зорової координації, їх синхронізація; розвиток зорово - моторної реакції, зокрема швидкості орієнтації в просторі й реакції на екстремальні ситуації.

    2. Ще однією важливою особливістю уроків є те, що вони відбуваються в режимі руху наочного навчального матеріалу, постійного пошуку й виконання таких завдань, які активізують дітей. Для цього використовую «рухливі» картки із завданнями й можливими варіантами відповідей, які можуть за баханням учителя опинитися в будь – якій точці класу, а діти мають знайти їх та використати у своїй роботі. 


Фізхвилинка

за методикою В. Базарного




Фізхвилинка

Україно, ми твоя надія



Фізхвилинка

“Рухова активність




Масажери для пальців рук










Немає коментарів:

Дописати коментар